dinsdag 26 oktober 2010

stageplan

Vanaf maandag 8 november ga ik stage lopen in Venray, het Raayland college. Samen met Laurie gaan we ons hier orriënteren en kennismaken met ons vak.Voordat het zover is heb ik een aantal leerdoelen opgenomen in mijn stageplan en mezelf vragen gesteld waar ik meer over zou willen weten.

Leerdoelen en vragen
In concept


Tijdens onze eerste stage ligt de nadruk vooral bij het oriënteren op de onderwijsstructuur binnen de basisjaren van het middelbaar onderwijs. Ik heb zelf een aantal vragen op een rijtje gezet, waar ik graag na mijn stage al meer antwoord op hoop te hebben.
  • Wat is het leerniveau van de leerlingen?
  • Hoe zijn leerlingen in de klas?
  • Hoe komt een leraar tot een bepaald lesplan? Hoe komt zo’n jaarplanning tot stand?
  • Hoe ziet de structuur van het personeel eruit? Wat voor soort personeel loopt er op een school rond? En wat voor taken hebben ze?
  • Waar, wanneer en hoe vaak is er overleg tussen de leraren? En wat wordt er dan besproken?
  • Wat zijn de faciliteiten t.a.v. de beeldende vakken op deze school?
  • Hoe ervaren docenten het lesgeven en de sfeer in verschillende klassen?
  • Wat valt er allemaal binnen het takenveld van een docent in de beeldende vakken?

Voordat ik stage zal gaan lopen heb ik eerst een gesprek met mijn stagebegeleider van de school. We zullen dan bespreken wat mijn plannen zijn voor tijdens de stage en waar ik me op wil gaan richten. Waarschijnlijk krijg ik dan voor mezelf al een heel goed beeld wat er de komende negen maandagen op me af zal komen. Hieronder volgen een aantal ideeën die ik heb en mijn leerdoelen. Deze lijst zal ik aanpassen of aanvullen aan de hand van het gesprek met school.
  • Ik zou de komende negen maandagen graag de eerste beginselen van het lesgeven willen leren.
  • Ik hoop in ieder geval de kinderen te kunnen gaan begeleiden wat later misschien verder gaat tot kleine stukjes lesgeven of dingen uit te leggen.
  • Graag zou ik mezelf ook wat meer willen toekennen op de niveauverschillen van de leerlingen. Hoe leert de ene leerling en hoe leert de andere leerling?
  • Voor mezelf hoop ik dat ik mijn zenuwen in bedwang kan houden en dat ik ook aan mezelf merk dat ik na de negen stagedagen van mezelf kan zeggen dat dit gelukt is.
  • Als ik dingen uit moet leggen, mezelf goed probeer te onderwoorden. Dit vind ik vaak nog lastig.
Ik heb nu aardig wat aandachtspunten voor mezelf genoteerd. Ik hoop dat ik zoveel mogelijk te weten kom. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van het docentschap ga ik in ieder geval een logboek bijhouden. Hierin komt precies te staan wat ik elke stagedag ervaren en meegemaakt heb. Dingen die ik geleerd heb, misschien zelfs wel dingen die ik slecht ervaren heb. Dit logboek wordt toegevoegd aan het stageplan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten